donderdag 12 augustus 2021

Cadeaudoosje DIY instructie

 

Hallo allemaal,

Welkom op het blog van Kimya.
Ik ben Jolanda en ik laat vandaag mijn allereerste blogpost zien, best spannend!
Ik heb er een fototutorial van gemaakt, lezen jullie mee?

Vandaag laat ik jullie zien hoe je een doosje maakt om het cameraboekje van Elisabeth Craft Designs in op te bergen. 


Van grijsboard snij je onderstaande delen met de aangegeven maten. Deze delen snijd je ook van design papier. Ik gebruikte Paradise van Mintay.


Bij alle grijsboard delen heb ik de randjes gekleurd met acrylverf, maar je kan ook gesso of inkt gebruiken. De onderzijde van de bodem gaf ik ook een kleurtje.



Daarna lijmde ik het design papier erop. Ik heb Nuvo lijm gebruikt en verdeeld met een kwastje, maar je kan het natuurlijk ook lekker met je vingers doen ;-).



Nu kan het doosje in elkaar worden gezet. 
Ik ben begonnen met de korte kanten, deze heb ik tegen de onderrand van de bodem gelijmd.


Het is een verstandig idee om de naden
te verstevigen.
Ik heb een aantal strips van 1 cm van  kraft cardstock gesneden en gerild op 0,5 cm.
Het beste kan je deze eerst rillen en daarna pas snijden, want anders wordt het zo'n gepriegel.


Daarna heb ik de strips afgemeten en gevouwen. 
De korte kanten dezelfde grootte, de lange kanten 4 mm korter.
Indien het niet geheel past, dan kan je ze altijd korter knippen.
Ik heb de strips aan op elke kant beplakt met sticky tape en er daarna nog wat lijm op gedaan, omdat je dan nog kan schuiven.


De strip plakte ik in de rand tegen de bodem en de zijkant en drukte ik nog wat extra aan met een vouwbeen
Dit doe je met alle zijkanten, zowel horizontaal als verticaal.


Zo ziet het eruit als je alles aan elkaar heb geplakt.
Het doosje zelf is klaar, nu op naar de deksel.


De deksel heb ik op dezelfde manier in elkaar gezet, alleen dan met andere maten. 
De maten staan hieronder. 


De binnenkant van het doosje en de deksel heb ik geverfd met acrylverf. 
Dit ziet er een stuk leuker uit dan dat grijsboard met die verstevigingstrips.
Wil je dit niet? Dat kan natuurlijk ook! Je kan ze ook beplakken met design papier.
Het beste is om het dan even per kant uit te meten, want er kan nog weleens een verschil in zitten van een paar millimeter vanwege de verstevigingstrips.


En zie hier: het eindresultaat! 
Een hele makkelijke, maar leuke en stevige manier om een doos om het cameraboekje heen te maken. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden! 
Enne, dit doosje is natuurlijk ook voor andere doeleinden te gebruiken.


Wil je een ander formaat doosje? Dat is aan de hand van dit basismodel makkelijk te maken. Hou wel aan dat de deksel altijd zo'n 6 mm breder en langer moet zijn, want anders past hij niet.

Bedankt voor jullie bezoek! 
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en ben heel nieuwsgierig naar jullie creaties.

Liefs, Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten