maandag 28 maart 2022

Van zakjes naar album

 

 Hoi allemaal,

Superleuk dat jullie weer op ons blog komen kijken. Vandaag laat ik jullie zien hoe je van een aantal zakken en design papier een foto album maak.

De tekst op het boekje komt uit een stickerboekje van Jenines Mindful


Ik ben begonnen met een blokbodemzak. Deze heb ik uit elkaar gehaald en diverse malen een prop
van gemaakt om zoveel mogelijk vouwen te creëren.

Dit vel heb ik bewerkt met distress inkt, Vintage photoWalnut stainRusty hinge en Salvaged Patina

Zo ziet het er van dichtbij uit.

Vervolgens heb ik het papier met water nat gemaakt en met haarconditioner en water ingewreven(maak niet uit welk merk) om het papier een nep suède uiterlijk te geven. Het voelt door de conditioner ook echt als suède. 
Heel voorzichtig heb ik van het natte papier nog een keer een prop gemaakt om nog extra vouwen te maken.

Daarna heb ik het papier aan de lucht laten drogen. 

Het papier heb ik met boekbinderslijm op een stuk kraft cardstock geplakt maar het kan ook met elk ander cardstock zolang het maar niet te dik is.
Hierna heb ik de randjes naar binnen gevouwen en vastgeplakt.

Voor dit fotoboekje heb ik het mooie papier van Lemon Craft Forget me not gebruikt.
Ik heb een stuk aan de binnenkant geplakt met boekbinderslijm. Met een brayer heb ik gezorgd dat het goed vast zit.
De kaft van het boekje is nu klaar.

Van 10 vlakke zakken heb ik de pagina's gemaakt en deze in het midden vastgenaaid met borduurgaren.


Hieronder een aantal pagina's. Zoals jullie zien is er voldoende plek voor foto's en journaling.










De flapjes en pockets heb ik gemaakt van vlakke zakjesloonzakjes en envelopjes en gevuld met middelgrote labels en kleine labels.
Door het oog van de middelgrote labels heb ik organza lint van 15 mm gebruikt, voor de kleine labels heb ik organza lint van 5 mm gebruikt. Bij beide heb ik het lint vastgezet met hetzelfde borduurgaren als waarmee ik de bladzijde aan de omslag heb vastgenaaid.

Als laatste heb ik nog een aantal bedels op de rug vastgemaakt.
De band om het boekje maakte ik van elastiek en een stukje verstevigd suède papier.

Wil je geen suède nep leer maar glad nep leer dan kan je het papier nog insmeren met collage medium. Helaas krijg ik dat resultaat niet goed op de foto en kan ik jullie niet laten zien wat het verschil is, behalve dat het glad aanvoelt en het de kleur iets intenser maakt.


Ik hoop dat ik jullie heb laten zien dat je met een paar zakjes een harstikke leuk boekje kan maken.

Tot de volgende keer.

Groetjes,
Jolanda 








5 opmerkingen: