maandag 8 april 2024

Archiefkastje

 

 Hallo allemaal,

 

De afgelopen week heb je er weinig van kunnen merken, maar de lente is weer begonnen. De regen kwam mij eigenlijk wel goed uit. Ik vind het dan namelijk heerlijk om te gaan knutselen en voel ik me niet schuldig dat ik binnen zit met mooi weer.

 

Wat heb ik gemaakt? Ik ben bezig geweest met het maken van een archief laatje. 



Deze heb ik gemaakt van een hard kraft doosje, hier heb ik het wattenlaagje eruit gehaald. Van de deksel heb ik een korte kant eraf gesneden. De bodem van het doosje heb ik in de deksel gezet en omdat een kant er af is kan je de bodem eruit schuiven. Vervolgens heb ik twee rietjes gebruikt  om een soort rails te maken in de bodem van het doosje. 

Vervolgens heb ik een fruitzak op vier plekken gerild zodat ik hem om de deksel van het doosje kan plakken en de opening een vierkant wordt. Aan de achterkant heb ik de uitstekende delen naar binnen gevouwen zoals je een kadootje inpakt en daarop heb ik een stukje kraft cardstock geplakt. 

 


Hierna heb ik vier strookjes cardstock gepakt en deze twee keer gerild zodat je een U vorm krijgt. Op de voorkant van het kastje heb ik deze op alle kanten geplakt. In het midden van het kastje en aan het einde heb ik een aantal stukjes chipboard op elkaar geplakt. Aan de zijkanten en de boven- en onderkant zodat even hoog is als de rug van de U aan de voorkant. Bij een tweede fruitzak van dezelfde maat als de eerste heb ik weer op vier plekken gerild maar dit keer aan zijkanten een halve centimeter meer ruimte tussen de rillijn en bovenop een centimeter meer. Zo kan de tweede zak om de eerste zak heen en zit er een halve centimeter ruimte tussen beide zakken. 


 De achterkant heb ik weer gevouwen als een kadootje en er een stukje designpapier opgeplakt. De buitenkant van het kastje heb ik versierd met design papier van Prima Marketing – Georgia Blues. 


Nu hoefde ik alleen nog maar een voorkant te maken voor het ladekastje. Die heb ik gemaakt van chipboard. Deze is ietsje kleiner dan de buitenkant van het kastje en heb ik op de rand van de bodem van het doosje geplakt. Dit heb ik vervolgens versierd met bloemen uit dezelfde lijn van Prima Marketing. Ook zit er een greepje op om het laatje open te trekken.  

Voor binnenin heb ik kaartjes gemaakt. De kaartjes zijn dubbelgevouwen en in de vouw kant heb ik inkepingen gemaakt zodat de kaartjes over de rietjes heen vallen. Dat heb ik gemaakt met een kleine gaatjes pons en een schaar. 




Wat ik precies in de kaartjes ga doen weet ik nog niet. Ik zit te twijfelen tussen de mooiste foto’ s van het afgelopen jaar van mezelf of van iemand anders en hem dan cadeau te doen. 



Ik vond het superleuk om hiermee bezig te zijn en vind hem erg leuk geworden. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

 

Groetjes Melanie 

2 opmerkingen: